Programowanie robotów EV3: Od podstaw do zaawansowanych projektów

Robotyka i programowanie stają się coraz bardziej popularne w edukacji dzieci i młodzieży. Jednym z najciekawszych narzędzi do nauki programowania oraz inżynierii są zestawy LEGO Education Mindstorms EV3. W tym obszernym artykule przyjrzymy się programowaniu robotów EV3 krok po kroku, począwszy od podstaw, aż do bardziej zaawansowanych projektów. Ponadto, dowiemy się, jak te projekty mogą być zintegrowane z koncepcją STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) - czyli połączeniem nauk ścisłych i technologii z dziedzinami artystycznymi.

Rozdział 1: Wprowadzenie do Mindstorms EV3

Zanim zanurzymy się w świat programowania, warto dowiedzieć się nieco więcej o zestawie LEGO Mindstorms EV3. Zestaw ten składa się z różnorodnych elementów, w tym specjalnych silników, czujników, klocków LEGO, oraz centralnej jednostki EV3 Brick. Centralna jednostka jest mózgiem twojego robota i umożliwia komunikację między wszystkimi komponentami.

1.1. Przyjrzyjmy się elementom zestawu

Przed przystąpieniem do pracy z robotem EV3, warto zrozumieć, z jakimi elementami mamy do czynienia. Oto kilka kluczowych elementów zestawu:

  • EV3 Brick: Jest to centralna jednostka, która zawiera procesor oraz ekran LCD. To właśnie na Bricku będziesz programować i sterować robotem.

  • Silniki: W zestawie znajdziesz różne rodzaje silników, które umożliwiają poruszanie się robotem oraz wykonywanie różnych ruchów.

  • Czujniki: Zestaw zawiera czujniki, takie jak czujniki koloru, dotyku, odległości, czy dźwięku. Czujniki te pozwalają robotowi odbierać informacje z otoczenia.

  • Klocki LEGO: Możesz używać klocków LEGO do budowy obudowy i konstrukcji dla swojego robota.

1.2. Wybór języka programowania

Mindstorms EV3 obsługuje kilka języków programowania, w tym oficjalne oprogramowanie LEGO Mindstorms EV3 oraz EV3 Python. Wybór języka zależy od twoich preferencji i poziomu zaawansowania. Oficjalne oprogramowanie LEGO jest bardziej przeznaczone dla początkujących, podczas gdy EV3 Python umożliwia bardziej zaawansowane programowanie.

Rozdział 2: Podstawy programowania

2.1. Instalacja oprogramowania

Jeśli korzystasz z oficjalnego oprogramowania LEGO, pierwszym krokiem jest jego instalacja na komputerze. Po zainstalowaniu możesz połączyć EV3 Brick z komputerem za pomocą kabla USB lub połączenia Bluetooth.

2.2. Tworzenie pierwszego programu

Pierwszy program może być bardzo prosty. Na początek spróbujmy stworzyć program, który sprawi, że silnik robotyki poruszy się o kilka kroków do przodu. W oficjalnym oprogramowaniu LEGO, możesz to zrobić w trybie "Przeciągnij i Upuść", przeciągając blok "Ruch" na płaszczyźnie programowania i ustawiając odpowiednią ilość kroków.

2.3. Pętle i warunki

Nauka programowania obejmuje także pętle i warunki. Możesz nauczyć się tworzyć pętle, które powtarzają określone akcje, a także dodawać warunki, które pozwalają robotowi podejmować decyzje na podstawie danych z czujników.

Rozdział 3: Rozwijanie umiejętności programowania

3.1. Przykłady projektów

Kiedy już opanujesz podstawy, czas na bardziej zaawansowane projekty. Poniżej znajdują się przykłady projektów, które możesz podjąć się jako część swojej nauki:

3.1.1. Sterowanie robotem za pomocą czujnika odległości

Stwórz program, który pozwala robotowi unikać przeszkód, korzystając z czujnika odległości. Robot ma automatycznie zatrzymywać się, gdy zbliży się zbyt blisko przeszkody, a następnie zmieniać kierunek.

3.1.2. Sortowanie kolorów

Użyj czujnika koloru, aby robot mógł sortować klocki LEGO według kolorów. Możesz stworzyć stację sortującą, która automatycznie umieszcza klocki w odpowiednich pojemnikach.

3.1.3. Tworzenie mapy

Za pomocą czujników odległości i kąta, zbuduj robotykę, która tworzy mapę swojego otoczenia. Program może rysować mapę na ekranie EV3 Brick lub przesyłać dane do komputera.

3.2. Tworzenie własnych projektów

Po opanowaniu podstaw możesz zacząć tworzyć własne projekty. Zastanów się, co chciałbyś osiągnąć za pomocą swojego robota, i przystąp do planowania i programowania.

Rozdział 4: Integracja z koncepcją STEAM

Koncepcja STEAM promuje połączenie nauk ścisłych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Roboty EV3 doskonale wpisują się w tę ideę, ponieważ umożliwiają łączenie różnych dziedzin w twórczy sposób. Oto, jak możesz zintegrować roboty EV3 z koncepcją STEAM:

4.1. Sztuka i robotyka

Stwórz projekt, który łączy sztukę z robotyką. Na przykład, użyj robota EV3 do tworzenia abstrakcyjnych rysunków lub wykonywania choreografii tanecznej. Programowanie robotów w celu wykonywania artystycznych działań rozwija kreatywność i połączenie wyobraźni z technologią.

4.2. Badania naukowe

Roboty EV3 mogą służyć jako narzędzia do przeprowadzania prostych eksperymentów naukowych. Na przykład, stwórz projekt, który badają różne czynniki wpływające na ruch robota, takie jak nachylenie podłoża czy rodzaj powierzchni.

4.3. Inżynieria

Roboty EV3 to doskonałe narzędzia do nauki inżynierii. Możesz tworzyć mechanizmy, które wykonują różne zadania, takie jak chwytanie i przenoszenie przedmiotów. To świetny sposób na zrozumienie mechaniki i projektowania maszyn.

4.4. Matematyka

W trakcie programowania robota EV3, często będziesz używać matematyki do obliczeń. Możesz stworzyć projekty, które wymagają rozwiązywania problemów matematycznych, takie jak obliczanie odległości czy kątów obrotu.

Rozdział 5: Wykorzystaj swoją kreatywność

Programowanie robotów EV3 to nie tylko nauka i technologia, to także możliwość wyrażania swojej kreatywności. Możesz tworzyć roboty, które wykonują zadania, które cię fascynują, i eksperymentować z różnymi koncepcjami. Nie ograniczaj się tylko do gotowych projektów - śmiało łącz różne dziedziny w swoich eksperymentach i twórz rzeczy, które cię inspirują.

Rozdział 6: Podsumowanie

Programowanie robotów EV3 to pasjonująca i rozwijająca umysł zabawa, która pozwala dzieciom i młodzieży rozwijać umiejętności programowania, inżynierii oraz kreatywności. Dzięki zestawowi Mindstorms EV3 można przechodzić od prostych projektów do bardziej zaawansowanych, a także integrować programowanie z koncepcją STEAM, co pozwala na rozwijanie wiedzy z wielu różnych dziedzin. Niech programowanie robotów stanie się fascynującą podróżą w świat nauki, technologii i sztuki dla każdego zainteresowanego ucznia!

Image

AR.Creative

al. Piłsudskiego 43

43-100 Tychy

tel. +48 662 808 600 | +48 668 748 552

e-mail: kontakt@arcreative.pl